Najcichsze opony zimowe

Najcichsze opony zimowe

Opony zimowe zdecydowanie odróżniają się od tych w wariancie letnim. Ich specyficzna konstrukcja ma za zadanie nie tylko uprzyjemnić nam jazdę, ale także poprawić bezpieczeństwo w trudnych warunkach oraz – w razie potrzeby – ułatwić wyjście z poślizgu. Jednak poza klasycznymi cechami ogumienia, jak rodzaj mieszanki czy wycięcie bieżnika, poziom hałasu, jaki generują również ma znaczenie. Od czego zależy głośność opon? Jak wybrać te najcichsze?

Opony sezonowe znacznie się różnią

Podstawowymi różnicami pomiędzy ogumieniem letnim a zimowym są różne rodzaje mieszanki gumy, a także inny sposób wycięcia bieżnika. Opony letnie wykonuje się z twardej gumy, która ułatwia złapanie przyczepności na suchej i rozgrzanej jezdni. Również ich bieżnik jest dostosowany do warunków panujących latem – jest mniej agresywny i niższy. Z kolei w przypadku opon zimowych mamy do czynienia z miękką gumą i głębokim, wgryzającym się w podłoże bieżnikiem, dzięki czemu koła samochodu łapią lepszy kontakt ze zmrożoną drogą okrytą śniegiem czy błotem.

Skąd się bierze hałas?

Czasem może zdarzyć się, że opony podczas jazdy wyraźnie hałasują, co sprawia że nasz komfort z jazdy jest dużo mniejszy. Powodów takiej sytuacji może być kilka: przede wszystkim, jeżeli korzystamy z opon niewłaściwych dla pory roku, jesteśmy narażeni na ich głośną pracę. Opony zimowe nie nadają się do jazdy latem, ponieważ ich miękka guma mocniej klei się do drogi. To z kolei powoduje hałas, a także zdecydowanie szybsze zużywanie się elementu. Podobny efekt zauważymy, wyjeżdżając autem z oponami do jazdy terenowej na zwykłą szosę – w miarę zwiększania prędkości hałas będzie coraz większy. Niektóre rodzaje opon mają też po prostu większą tendencję do wpadania w drżenie w wyniku oddziaływania fal powietrza na poruszające się koło.

Jak wybrać cichą oponę?

Cicha opona zimowa wyróżnia się kilkoma istotnymi czynnikami. Po pierwsze, im opona jest większa i szersza, tym więcej hałasu generuje, w związku z czym powinniśmy skupić się raczej na standardowych rozmiarach dedykowanych dla naszego samochodu. Drugim parametrem jest indeks nośności – jeżeli nie ma takiej potrzeby, lepiej nie kupować ogumienia o wyższym indeksie niż zalecany dla auta, którym jeździmy, ponieważ wysoki indeks również sprawia, że opona jest głośniejsza. Kolejną cechą obniżającą hałas jest także bieżnik kierunkowy, który nie posiada przestrzeni zamkniętych oraz jego klocki – te o zróżnicowanym kształcie i asymetrycznym, nieregularnym ułożeniu również obniżają poziom hałasu generowanego w trakcie jazdy – dlatego polecamy opony marki Continental: https://www.continental-opony.pl/samochod

Artykuł sponsorowany