Civic Type R – Honda obchodzi ćwierćwiecze istnienia swojego kultowego, sportowego hatchbacka. W 2023 roku przypada także 50. rocznica debiutu pierwszego Civica. W związku z tym, zaprezentowano nową wersję Civica – Type R.
Inżynierowie Hondy podczas prac nad 11. generacją Civica zastosowali podejście skoncentrowane na człowieku, dynamice, designie i użyteczności. To posłużyło jako podstawa dla doskonalenia każdego elementu Type R. Wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne, takie jak nowy wlot powietrza na masce i tylny dyfuzor. Dzięki temu poprawiono właściwości aerodynamiczne i podkreślono sportowy wygląd. Type R jest niższy i szerszy od standardowego Civica. Nowy projekt tylnego spojlera podkreśla smukłą linię dachu wzmacniając muskularny charakter samochodu.
Wnętrze Civic Type R
Nowa generacja Hondy Civic Type R przynosi wiele udoskonaleń, które jeszcze bardziej podnoszą jego sportowe możliwości. Poza zmodyfikowanymi elementami zewnętrznymi, samochód otrzymał wiele nowych funkcji wewnątrz. Wnętrze zostało w całości zaprojektowane w kolorze czerwonym. Lekkie, sportowe fotele gwarantują wygodę i bezpieczeństwo kierowcy podczas szybkiej jazdy.
Elementy sterowania są zoptymalizowane pod kątem kierowcy. To sprawia, że korzystanie z nich jest łatwe i intuicyjne. Tradycyjnie już dla modeli wyczynowych Hondy są dostępne 3 tryby jazdy:
- Comfort
- Sport
- +R
Dodatkowo wprowadzono nowy, indywidualny tryb jazdy, który umożliwia kierowcy dostosowanie charakterystyki pojazdu do swoich indywidualnych potrzeb. Honda Log R – pokładowy rejestrator danych – posiada ulepszone funkcje monitorowania, które pomagają kierowcy poprawić osiągi.
Zmieniony układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip gwarantuje, że zmiana biegów w sześciostopniowej skrzyni manualnej będzie prawdziwą przyjemnością dla kierowcy, a lekkie komponenty i wzrost mocy 2-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, zapewniają bardzo dobry stosunek mocy do masy wśród samochodów tej klasy.
H – jak historia sportów motorowych
Podobnie jak w przypadku innych modeli Type R Hondy, Civic Type R został wyposażony w charakterystyczny czerwony emblemat „H”, nawiązujący do ducha wyścigowego obecnego w firmie od samego początku. Historia Hondy w sporcie samochodowym sięga 1965 roku, kiedy to Richie Ginther odniósł zwycięstwo podczas Grand Prix Meksyku za kierownicą bolidu RA272 Formuły 1™, który wyróżniał się białym malowaniem i czerwonym wschodzącym słońcem umieszczonym między miejscem kierowcy a numerem startowym. Honda kontynuuje swoje sukcesy w sporcie motorowym, a najnowsza generacja Type R niedawno ustanowiła nowy rekord okrążenia dla samochodu z napędem na przednią oś na słynnym torze F1 w Suzuce, w Japonii.
Widoczne zmiany w wyglądzie zewnętrznym Civica Type R poprawiają aerodynamikę samochodu, co przyczynia się do jego osiągów. Zastosowane modyfikacje obejmują m.in. większy wlot powietrza na masce oraz nowy tylny dyfuzor, który zwiększa docisk nadwozia do nawierzchni. Rozstaw kół został powiększony, a nadkola poszerzone, co dodaje samochodowi muskularnego wyglądu. Nowy projekt smukłego tylnego spojlera również przyczynia się do aerodynamicznych właściwości samochodu.