Site icon MOTOton.pl

Hyundai Santa Fe: niedoceniana perełka w segmencie SUV-ów

Samochody nie są już wyłącznie środkiem transportu. Stały się one oznaką stylu życia oraz indywidualnego wyrazu: „pokaż mi swoje auto, a powiem Ci, kim jesteś!”. Rynek motoryzacyjny jest obecnie niezwykle rozbudowany i poza najbardziej rozpoznawanymi markami i modelami znalazły się auta, które nie uzyskały wielkiego rozgłosu – a powinny! Przykładem takiego samochodu w segmencie SUV-ów jest Hyundai Santa Fe. Model ten nie jest może powszechnie rozpoznawalny, ale wśród koneserów gatunku zyskał miano prawdziwej ikony.

Historia Santa Fe, czyli jak to się zaczęło

Hyundai Santa Fe I został po raz pierwszy zaprezentowany światu w 2000 r. W ofercie marki pojawił się jako pierwszy, klasyczny SUV średniej klasy (wcześniej w ofercie Hyundaia znajdował się Galloper – model o charakterze bardziej terenowym). Koreański SUV był odpowiedzią na podobne konstrukcje japońskich marek, które na przełomie XX i XXI w. zaczęły wprowadzać do swojej oferty terenowe modele z wysokoprężnymi i benzynowymi jednostkami napędowymi.

Pierwsza wypuszczona na rynek generacja Hyundaia Santa Fe posiadała stały napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem. Przy takim rozwiązaniu moc przenoszona była na obie się. Odróżniało to propozycję Koreańczyków od modeli japońskiej konkurencji, u których moc dołączana była na tylną oś. Z czasem Hyundai zaczął jednak poszerzać ofertę swoich pojazdów o modele z dołączanym napędem 4X4, a także napędem wyłącznie na przednią oś.

Od samego początku Santa Fe miał swój wyróżniający charakter. Wyrazu nadawała mu masywna i jednocześnie obła sylwetka, agresywnie zarysowane reflektory oraz tylne błotniki ze sporymi lampami. Od tamtego czasu model ten przeszedł pewną rewolucją, choć nadal znaleźć można pewne elementy wspólne, łączące najnowsze generacje z pierwszymi pojazdami.

Design, który dyktują proporcje

II generacja Santa Fe została zaprezentowana w 2005 r. Już wówczas auto przeszło naprawdę sporą metamorfozę: zwiększone zostały rozmiary pojazdu przy jednoczesnym zwarciu proporcji. Auto zyskało bardziej opływowy i elegancki kształt, nie tracąc przy tym swojego terenowego charakteru. Koreańczycy popracowali nad designer wnętrza kabiny: nie tylko zwiększono komfort wszystkich pasażerów, ale także zadbano elementy wykończeniowe w stylu premium z charakterystyczną deską rozdzielną, uwieńczoną mieszanką aluminium lub drewna.

Santa Fe przechodził zmiany w designie wielokrotnie: w 2009 r. (lifting II generacji), w 2012 r. (prezentacja III generacji), w 2018 r. (prezentacja IV) generacji oraz w 2020 r. (mocny lifting IV generacji). Patrząc na najnowsze modele trudno zaprzeczyć, że jednym z najbardziej nieodpartych aspektów Hyundaia Santa Fe jest jego oszałamiająca stylistyka. Już na pierwszy rzut oka widać, że konstrukcja ta to połączenie nowoczesnych linii i proporcji, które podkreślają sportowy charakter samochodu. Wysoko umieszczona maska, smukłe reflektory LED oraz dynamiczne przetłoczenia na bokach nadają Santa Fe niezwykłego charakteru. Pas przedni prezentuje się nie tylko atrakcyjnie, ale również pełni funkcję zapewniającą optymalne aerodynamiki i chłodzenia.

Wnętrze – luksus sporej przestrzeni

Przestronność i komfort to kolejne filary, na których opiera się Hyundai Santa Fe. Wnętrze tego SUV-a zostało zaprojektowane z myślą o najwyższym poziomie komfortu dla zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Elegancki kokpit z ergonomicznie rozmieszczonymi elementami zapewnia intuicyjne sterowanie funkcjami samochodu. Sporo miejsca znajdzie się zarówno dla kierowcy, przedniego pasażera, jak i osób podróżujących z tyłu. Niewątpliwą zaletą jest także spory bagażnik (831 l dla IV generacji) – jest to zatem doskonała propozycja dla osób szukających bardzo pojemnego SUV-a dla swojej rodziny.

Mocny także w terenie

Hyundai Santa Fe to nie tylko elegancja i komfort, to również zdolności terenowe, które wpisują się w istotę prawdziwego SUV-a. Napęd na wszystkie koła dostępny w niektórych wersjach tego modelu zapewnia doskonałą trakcję na różnorodnych nawierzchniach, co pozwala na pewne i komfortowe pokonywanie trudniejszych dróg oraz lekkie tereny off-road. To świetna opcja dla osób ceniących aktywny tryb życia i związaną z nim swobodę podróżowania. Auto dość dobrze radzi sobie w trudnych warunkach, co wykazały już niejedne testy terenowe.

Popularność modelu

Mimo wielu zalet, Santa Fe nie zyskał dużej popularności w Europie – marka najwyższą sprzedaż odnotowywała w USA oraz w Azji. Mimo wszystko dla znawców SUV-ów Santa Fe to model, który ma szczególne miejsce w segmencie. Bywa nazywany najbardziej niedocenianym SUV-em, który pod wieloma względami dorównuje innym, bardziej popularnym w Europie modelom. Ma to swoje plusy: auto dostępne jest we względnie atrakcyjnych (jak na ten segment) cenach. I mowa tu zarówno o wcześniejszych, jak i nowszych generacjach. A zatem podsumowując krótko: Santa Fe to niezawodny, komfortowy i pojemny SUV, który zakupić można za przyzwoitą kwotę.

Autorka: Anna Kuleszewicz-Toborek

Fot. Hyundai

Exit mobile version