Land Cruiser to ikona off-roadu, której nie powstrzyma najtrudniejszy teren ani żadna przeszkoda. To także symbol trwałości i niezawodności – na całym świecie kierowcy, których życie, zdrowie i interesy zależą od samochodu, sięgają po ten właśnie model.
Jednocześnie jednak Land Cruiser może być wyznacznikiem statusu jako luksusowa, ekstrawagancka limuzyna. Niezależnie od tego, czy naszym miejscem pracy jest pokój prezesa czy farma, Land Cruiser ma do zaoferowania dokładnie to, czego potrzebujemy. Wystarczy wybrać właściwy model.
Land Cruiser to najstarszy produkowany do dziś samochód Toyoty. Jego historia sięga 1951 roku, kiedy Toyota opracowała model BJ z myślą o japońskich służbach mundurowych. Samochód ten jest na tyle uniwersalny, niezawodny i trwały, że dziś Toyota produkuje równolegle jego trzy modele – 70 do ciężkiej pracy, 150, czyli rekreacyjną terenówkę klasy premium, i luksusową 200 z silnikiem V8.
Land Cruiser 70 – samochód do pracy i na bezdroża
W 1984 roku, po 26 latach niezawodnej służby Land Cruiser 40 został zastąpiony przez model 70. Toyota zaproponowała klientom dwie wersje auta – Heavy Duty i Light Duty. Heavy Duty to auta przeznaczone do pracy, nastawione na wytrzymałość i jak największe możliwości terenowe. Z małymi zmianami model ten jest produkowany do dzisiaj – znajdziemy go w salonach Toyoty od Afryki przez Zjednoczone Emiraty Arabskie po Australię, na rynkach gdzie kwestia jakości, trwałości i dzielności terenowej auta to często kwestia życia bądź śmierci.
Land Cruiser 70 model 2018 to prawdziwy twardziel – rasowa terenówka 4×4 nie do zatrzymania. Tym samochodem można śmiało eksplorować najbardziej odległe, bezludne tereny lub zatrudnić ją do najcięższej pracy. Wiele różnych wariantów zostało dostosowanych do różnych potrzeb – na farmę, do kopalni czy jako wyprawówka w głąb australijskiego czy afrykańskiego lądu.
Land Cruiser 70 z wyglądu niewiele różni się od swojego pierwowzoru z lat 80., jednak lepiej wyposażone wnętrze, niższe zużycie paliwa i emisja spalin oraz wyższy poziom bezpieczeństwa podpowiadają, że wyglądający jak klasyk pickup to aktualny model.
W 2016 roku Toyota poprawiła właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo. Magazyn „4×4 Australia” przyznał mu tytuł „4×4 of the Year 2017”. Modernizacja przyniosła system stabilizacji toru jazdy, kontrolę trakcji, asystenta podjazdu pod wzniesienie, system wspomagania nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych oraz elektroniczny rozdział sił hamowania. Z przodu kabiny znajdziemy kubełkowe fotele, radio z CD, USB, Bluetooth z funkcją rozpoznawania mowy. Auto jest także standardowo wyposażone w tempomat.
Land Cruiser 70 występuje w czterech różnych wariantach nadwozia. Jako 5-osobowe, czterodrzwiowe kombi, czterodrzwiowy Double-Cab pickup dla 5 osób, dwuosobowy Single-Cab pickup na farmę oraz dwudrzwiowy van do przewozu robotników, z trzyosobową ławką z tyłu. Wszystkie modele mają dołączany napęd na 4 koła.
Samochód jest dostępny tylko z jednym silnikiem – turbo dieslem V8 4,5 l, który dostarcza dużej mocy także przy bardzo niskich prędkościach. W 2016 roku motor ten został zrewidowany pod kątem niższej emisji spalin, aby dostosować się do australijskich norm. Lepszym parametrom środowiskowym służy także filtr DPF. Jednostka współpracuje z 5-stopniową manualną skrzynią biegów.
Land Cruiser 150 – terenówka klasy premium
Land Cruiser 70 Light Duty, bardziej komfortowa wersja na sprężynach, powstała z myślą o wymagających większego komfortu Europejczykach. Dynamiczny postęp pod względem technologii i komfortu, do którego Europejczycy szybko się przyzwyczaili, wymagał wprowadzania co kilka lat nowych generacji – dlatego w 1996 roku model 70 Light Duty został zastąpiony przez model 90, w 2002 pojawił się Land Cruiser 120, a w 2009 roku przyszła kolej na model 150. Jesienią ubiegłego roku zadebiutowała jego nowa generacja.
Samochód został gruntownie zmodernizowany, otrzymując nową, zdecydowaną stylistykę, nowocześniejsze wnętrze oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, oparty na technologii radarowej o dużym zasięgu. Wzmocniona konstrukcja na ramie jest trwała, odporna na uszkodzenia i łatwa w konserwacji. Chroni przy tym kabinę przed uderzeniami zawieszenia, zwiększając komfort jazdy w trudnych warunkach.
Zmodyfikowany Land Cruiser jest jeszcze lepiej wyposażony w zaawansowane systemy jazdy terenowej, które pozwalają cieszyć się off-roadową przygodą również mniej doświadczonym kierowcom. W sprawnym pokonywaniu przeszkód pomogą im – obok dużego prześwitu, znacznych kątów natarcia, zejścia i rampowego czy głębokości brodzenia do 700 mm – także Crawl Control, Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) czy Multi-Terrain System (MTS). Nowością jest mechanizm różnicowy ze zwiększonym tarciem LSD oraz możliwość korzystania z Multi Terrain System przy włączonym systemie Crawl Control.
Toyota Land Cruiser jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie, bezpiecznych i łatwych w prowadzeniu samochodów z napędem na wszystkie koła. Bogate wyposażenie i wysokiej jakości wykończenie kabiny sprawiają, że nowy model to uniwersalny SUV 4×4 klasy premium – idealne połączenie dzielności terenowej, komfortu i wyrafinowania.
Land Cruiser V8 – luksusowa limuzyna 4×4
Każda nowa generacja Land Cruisera bazuje na jego 67-letniej historii trwałości, niezawodności i niezrównanej dzielności terenowej. Land Cruiser V8 dodaje do listy zalet bardzo mocny silnik, luksusowe wyposażenie i wykończenie wnętrza, komfort i prestiż.
Linię Land Cruiserów, nastawionych w większej mierze na bogate wyposażenie i większy komfort jazdy po asfaltowych drogach zapoczątkował Land Cruiser 50 debiutujący w 1967 roku, który stanowił alternatywę dla niepowstrzymanej, lecz surowej czterdziestki, produkowanej aż do 1984 roku. Po nim przyszedł czas na modele 60, 80 i 100. Land Cruiser 200 zadebiutował w 2008 roku jako następca produkowanej przez dekadę setki. Land Cruiser 200 jest spokrewniony z Lexusem LX 570, z którym dzieli platformę. Samochód został wyposażony także w mocniejsze zawieszenie i hamulce niż LC 100.
Land Cruiser 200 jest dostępny w Japonii, na Bliskim Wschodzie, w Chinach, w Ameryce Północnej i Południowej, a także w Australii i Oceanii. W Europie pojawiał się w krótkich seriach ze względu na rygorystyczne normy spalin obowiązujące na kontynencie – najpierw z 4,5-litrowym turbo dieslem 1VD-FTV V8, a następnie z benzynowym V8 4,7 l. W 2015 roku samochód przeszedł facelifting i w tej wersji w 2017 roku można było kupić niewielką liczbę egzemplarzy także w Polsce.
Land Cruiser 200 w europejskiej specyfikacji jest oferowany z 4,6-litrowym, benzynowym V8 o mocy 227 kW przy 5600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 460 Nm motor osiąga przy 3400 obr./min. Silnik współpracuje z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Auto ma 495 m długości, 198 cm szerokości i 191 cm wysokości. W ramach faceliftingu konstruktorzy wzmocnili nadwozie, wykorzystując wysokowytrzymałą stal, a przednie hamulce otrzymały wentylowane tarcze o średnicy 354 mm. Samochód został wyposażony w zaawansowane elektroniczne systemy off-roadowe znane z dostępnego w Polsce Land Cruisera 150 oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.
W topowej wersji wyposażenia Land Cruiser 200 ma 20-calowe felgi aluminiowe z oponami All Terrain, tylny spojler, panoramiczny, szklany dach, światła LED z przodu i z tyłu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę 360 stopni wyświetlającą obraz pełnego otoczenia samochodu, system monitorowania martwego pola w lusterku oraz monitorowania ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, który pomaga wyjeżdżać tyłem z miejsca parkingowego.
Eleganckie wnętrze jest wykończone skórą i drewnianymi wstawkami, podgrzewaną kierownicę, a także elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane fotele z przodu. Składaną tylną kanapę można przesuwać oraz uchylać jej oparcie. System multimedialny Toyota Touch Pro z 14-głośnikowym nagłośnieniem JBL i 9-calowym ekranem dotykowym jest wyposażony w USB, CD, bluetooth, wi-fi i rozpoznawanie mowy. Do standardowego wyposażenia topowej wersji modelu należy także dodatkowe ogrzewanie wnętrza.