Site icon MOTOton.pl

Wszystkie SUV-y Lexusa: nie tylko hybrydy

Lexus to jedyna marka w segmencie premium oferująca aż pięć modeli SUV-ów, dostosowanych do potrzeb każdego użytkownika – w tym aż cztery z oszczędnym napędem hybrydowym. Najnowszym i najmniejszym w tej gamie jest crossover UX. O rozmiar większy NX jest najpopularniejszym w Polsce autem Lexusa, natomiast RX to model najdłużej obecny na rynku. Zwieńczeniem gamy jest potężny LX, po brzegi wypełniony luksusem.

SUV-y, a tym bardziej crossovery, z założenia nie są pojazdami do wypraw w ciężki teren. Podwyższonemu zawieszeniu zawdzięczają przede wszystkim lepszą widoczność z miejsca kierowcy, łatwiejsze zajmowanie miejsca we wnętrzu, a także wysoki komfort podróżowania. Dobrze radzą sobie z dziurawymi jezdniami, wysokimi krawężnikami, a także jazdą po szutrowych i gruntowych drogach. Choć wspólnym mianownikiem wszystkich pięciu modeli Lexusa jest definicja, wynikająca ze skrótów crossover i SUV, każdy z nich jest przeznaczony dla zupełnie innego użytkownika.

SUV-y mają dziś ponad 50-procentowy udział w rynku premium i stopniowo wypierają z niego tradycyjne konstrukcje. Zamiast potężnych sedanów, kierowcy wolą wysoko zawieszone auta. Najbardziej intensywny wzrost sprzedaży SUV-ów Lexusa zanotowano w 2014 roku, po wprowadzeniu modelu NX. W ciągu zaledwie czterech lat sprzedaż SUV-ów japońskiej marki zwiększyła się aż o 470 procent. Samochody z podwyższonym zawieszeniem stanowią dziś większość – około 2/3 całkowitej sprzedaży Lexusa, a wszystko zaczęło się od zaprezentowanej w 1998 roku, pierwszej generacji modelu RX.

Lexus UX – crossover, który jeździ jak hatchback

Zaprezentowany w 2018 roku model UX jest najnowszym i najmniejszym, kompaktowym crossoverem w gamie Lexusa. Jego opracowanie zajęło japońskim inżynierom 5 lat. Wyróżnia się przestronnym wnętrzem i wzorowym prowadzeniem, które można porównać do nisko zawieszonych, sportowych coupe i hatchbacków. To zasługa nowej płyty podłogowej GA-C, optymalnego rozkładu masy pomiędzy osiami, a także najniżej umieszczonego w tej klasie samochodów środka ciężkości oraz lekkiego nadwozia. Maskę, drzwi i przednie nadkola wykonano z aluminium, a tylną klapę ze specjalnych, polimerowych kompozytów o wytrzymałej strukturze kryształu.

Mierzący 4495 mm długości, 1845 mm szerokości i 1540 mm wysokości UX może się także poszczycić przestronnym wnętrzem, zwłaszcza w pierwszym rzędzie siedzeń, jak również wysoką jakością wykończenia i materiałów. Bagażnik w wersji hybrydowej ma pojemność od 283 do 1231 litów, a w benzynowej 334 – 1245 l. W standardowym wyposażeniu jest komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + z układem ochrony przedzderzeniowej, zdolnym do wykrywania rowerzystów i pieszych.

Pod maską modelu UX znalazła najnowsza, mniejsza, lżejsza i oszczędniejsza hybryda IV generacji z mechanizmem różnicowym, zintegrowanym z przekładnią hybrydową. Sercem układu jest 2-litrowy benzynowy silnik z 41-procentową efektywnością cieplną oraz dwa silniki elektryczne, które w sumie dają moc systemową 184 KM. W efekcie UX w wersji 250h i z napędem na przód dysponuje przyspieszeniem do 100 km/h w 8,5 s i średnim zużyciem paliwa na poziomie od 5,3 l/100 km. Hybrydowy Lexus jest oferowany również z unowocześnionym elektrycznym układem przeniesienia napędu na obie osie E-Four. Dostępny jest także benzynowy, czterocylindrowy wolnossący silnik 2.0 (171 KM, 205 Nm), zapewniający przyspieszenie do setki w 9,2 s i średnie spalanie od 6,6 l/100 km.

Rynek przyjął go ciepło. Tylko w Polsce – w ramach przedsprzedaży, pierwszego hybrydowego SUV-a klasy premium w segmencie C kupiło ponad 400 klientów. Aż 80 proc. stanowiły wersje z napędem hybrydowym. W wersji Elegence z pakietem wyposażenia Optimum Lexusa UX z benzynowym silnikiem wyceniono obecnie na 139 900 zł, a odmianę hybrydową w konfiguracji Elegance na 166 000 zł.

Lexus NX – najpopularniejszy SUV Lexusa w Polsce

Zaprezentowany w 2014 roku model NX stanowi 40 proc. całkowitej sprzedaży japońskiej marki. Ma 4 640 mm długości i 1 645 mm wysokości. Pod maską może pracować jeden z dwóch napędów. Pierwszy to hybryda z 2,5-litrowym silnikiem działającym w oszczędnym cyklu Atkinsona – o systemowej mocy 197 KM, legitymująca się spalaniem na poziomie od 6,7 l/100 km. Alternatywą jest turbodoładowany, benzynowy silnik 2.0 o mocy 238 KM, także mogący pracować w oszczędzającym paliwo cyklu Atkinsona, zapewniający przyspieszenie do 100 km/h w 7,1 s.

Obie wersje silnikowe występują w odmianach z napędem na przednią oś lub wszystkie koła. W przypadku wersji hybrydowej auto wyposażono w napęd E-Four z umieszczonym przy tylnej osi silnikiem elektrycznym ze sprzęgłem elektromagnetycznym. Analizując położenie kierownicy oraz prędkość poszczególnych kół, napęd E-Four wykrywa możliwość wystąpienia pod- lub nadsterownego poślizgu i w odpowiedni sposób przekazuje moment obrotowy pomiędzy osiami, optymalizując tor jazdy. W normalnych warunkach pełna moc trafia wyłącznie do przedniej osi, oszczędzając paliwo.

Oprócz hybrydowego napędu, o rynkowym sukcesie NX-a zdecydowały atrakcyjna stylistyka i praktyczne wnętrze z bagażnikiem o pojemności 580/1625 l w wersji benzynowej oraz 555/1600 l w odmianie hybrydowej, o ile zdecydujemy się na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego. Wersje wyposażenia F Sport i Omotenashi w standardzie oferują komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +.

Lexus NX w promocyjnej konfiguracji Elegance z pakietem Optiumum kosztuje teraz 169 900 zł. Dopłata do napędu hybrydowego to 10 000 zł.

Lexus RX – pierwszy na świecie SUV klasy premium z napędem hybrydowym

Debiutując w 1998 roku Lexus RX dał początek segmentowi luksusowych SUV-ów. Lexus RX był również pierwszym SUV-em z napędem hybrydowym. Powstały cztery generacje modelu, a w 2019 roku RX przeszedł gruntowny facelifting. Dziś do wyboru są wersje 5-osobowa i 7-osobowa RX L. Lexus RX ma 4 890 mm długości, a jego bagażnik pomieści od 453 do 924 l.

W Lexusie RX po liftingu zastosowano dotykowy ekran, współpracujący z systemami Apple CarPlay i Android Auto, a także innowacyjne światła w technologii AHS BladeScan. Dzięki ruchomym, szybko obracającym się elementom o zmiennej geometrii zapewniają aż o 75 proc. lepszą dystrybucję światła i doświetlanie pobocza. Nadwozie usztywniono, stosując ponad 4 m dodatkowych spoiw. Nowością w modelu na rok 2019 są także redukujące drgania, aktywne amortyzatory. W standardzie znalazł się komplet najnowszych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + z radarem, kamerami i możliwością półautonomicznej jazdy. Samochód w takiej wersji nie jest jednak jeszcze dostępny w salonach.

Wersja hybrydowa z benzynowym silnikiem 3.5 V6, połączonym z dwoma elektrycznymi, zapewnia systemową moc 313 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 7,7 s i średnie zużycie paliwa od 6,7 l/100 km. Jest również wersja z benzynowym silnikiem 2.0 turbo o mocy 238 KM (350 Nm), mogącym pracować w oszczędnym cyklu Atkinsona. Optymalną przyczepność w każdych warunkach zapewnia inteligentne sterowanie momentem obrotowym tylnej osi w montowanym standardowo napędzie 4×4. Za promocyjną konfigurację wyposażenia  -wersja Elegance i pakiet Optimum – z jednostką 2.0 turbo trzeba zapłacić 219 900 zł.

Lexus RX L

Zaprezentowana w 2018 roku, siedmioosobowa wersja modelu RX jest SUV-em z elektrycznie składanym i rozkładanym trzecim rzędem siedzeń, dysponującym osobnym panelem klimatyzacji. Jest wyższa i dłuższa od standardowego modelu, ma 5 000 mm długości i 1 700 mm wysokości. W trzecim rzędzie siedzeń mieszczą się dwie osoby, a drugi został umieszczony wyżej, by pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca dla nóg.

Lexus RX L po faceliftingu będzie oferowany za dopłatą z niezależnymi kapitańskimi fotelami, ustawionymi w układzie 2+2+2. W ostatnim, trzecim rzędzie zwiększono o 95 mm przestrzeń dla nóg, wprowadzając dodatkową regulację foteli.

Siedmioosobowa wersja RX L 450h z napędem hybrydowym o mocy 313 KM w wersji wyposażenia Prestige kosztuje 368 900 zł.

Lexus LX

To największy i najbardziej luksusowy model w gamie SUV-ów Lexusa, którego długość to 5065 mm, a szerokości wynosi 1980 mm. Wielki jest również bagażnik auta, który pomieści 701/1276 l. Pod maską auta znalazła się tylko jedna wersja napędu: wolnossący, benzynowy silnik 5.7 l o mocy 367 KM i 530 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h.

W rzeczywistości to nie zwykły SUV, lecz rasowy samochód terenowy oparty na ramie i wyposażony w napęd 4×4. LX może holować przyczepy o masie do 3,5 tony. We wnętrzu znajdziemy tylko najlepsze materiały, jak skóra, drewno i puszyste, welurowe wykładziny. Lexus LX to potężny, luksusowy samochód terenowy. W wyposażeniu jest m. in. znany z Land Cruisera system Crawl, z pomocą którego można automatycznie sterować tempem terenowej jazdy czy zawieszenie pneumatyczne z aktywną kontrolą wysokości. Nie mogło zabraknąć 19-głośnikowego systemu nagłośnienia Mark Levinson i 11,6-calowych ekranów zamontowanych na przednich fotelach. Lexus LX ma także inteligentną, precyzyjną klimatyzację z systemem Climate Consierge. Każdy z limitowanej serii 50 egzemplarzy kosztuje 650 000 zł.

Exit mobile version