Piekarnia Cukiernia Putka rozpoczęła elektryfikację floty samochodów dostawczych. Mazowiecka firma wybrała markę Toyota, która dostarczyła dwa egzemplarze modelu PROACE Electric. Samochody będą zasilane energią produkowaną bezemisyjnie z paneli fotowoltaicznych na dachu siedziby firmy Putka.
Piekarnia Cukiernia Putka kupiła dwie elektryczne Toyoty PROACE Electric z nadwoziem Medium. Oba auta mają długość 4,95 m i pojemność 5,8 m³ i mogą przewieźć trzy europalety. Dostawcze Toyoty z bezemisyjnym, 136-konnym silnikiem elektrycznym i baterią o pojemności 75 kWh mają zasięg na jednym ładowaniu do 303 km wg WLTP. Auta zostały wyposażone m.in. w automatyczną klimatyzację, inteligentny kluczyk, system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym 7 cali, nawigacją, asystentem głosowym, Apple CarPlay® i Android Auto™, system Smart Cargo, chłodzony schowek oraz trójfazową ładowarkę pokładową OBC 11 kW z kablem 22 kW do Wall Boxa.
„Bardzo nas cieszy współpraca z Piekarnią Cukiernią Putka, z którą łączy nas zaangażowanie w elektryfikację firmowych flot. Elektryczne modele z rodziny PROACE są w naszej ofercie od niedawna, ale już cieszą się rosnącą popularnością – w 2022 roku polscy klienci zamówili niemal 200 egzemplarzy, znacznie powyżej naszych prognoz. Wpisuje się to w szerszy kontekst ogromnego zainteresowania autami użytkowymi z oferty Toyota Professional. PROACE CITY jest najpopularniejszym kompaktowym vanem na naszym rynku, a PROACE i Hilux zajmują mocne pozycje w czołówce sprzedaży w swoich segmentach. W nadchodzących latach Toyota będzie poszerzać swoją ofertę nisko- i bezemisyjnych samochodów użytkowych i liczymy na to, że przyczynią się one do dekarbonizacji transportu w takim samym stopniu jak ponad 200 tysięcy hybryd, które trafiły do tej pory do naszych polskich klientów, i ponad 20 milionów, które sprzedaliśmy na całym świecie” – powiedział Mirosław Sochacki, Corporate Sales Senior Manager Toyota Central Europe.
Zakup pierwszych samochodów elektrycznych do liczącej ponad 100 pojazdów floty aut dostawczych to element szerszego programu ograniczania wpływu na środowisko i klimat, realizowanego przez Piekarnię Cukiernię Putka. Firma wprowadziła do użytku m.in. system rekuperacji, instalację odzysku ciepła z pieców piekarniczych, zaawansowane filtry, zbiorniki na wody opadowe, wykorzystywane do podlewania oraz dwie instalacje fotowoltaiczne na dachach głównej piekarni w Jawczycach i piekarni bezglutenowej w Warszawie.
„Od momentu podjęcia decyzji przez Zarząd firmy o zainstalowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu siedziby głównej, uruchomiłem projekt Elektromobilność w Putce. Szukaliśmy samochodów, które nie tylko będą zeroemisyjne za sprawą napędu elektrycznego, lecz także spełnią nasze oczekiwania pod względem funkcjonalności oraz zasięgów. Toyoty PROACE w pełni odpowiada na wszystkie nasze potrzeby” – mówi Marcin Szymanek, Zastępca Dyrektora ds. Transportu i Logistyki.
Toyota PROACE Electric jest w sprzedaży w Polsce od 2021 roku. Auto należy do gamy modeli użytkowych Toyota Professional i jest dostępne w trzech długościach nadwozia, dwóch wersjach wyposażenia, z różnymi konfiguracjami drzwi oraz szeroką gamą wysokiej systemów zabudowy, objętych gwarancją Toyoty. Nadwozie Compact ma długość 4609 mm i ma wystarczająco pojemną przestrzeń bagażową, by wstawić do niej dwie europalety, zaś odmiany Medium o długości 4959 mm i Long o długości 5309 mm mieszczą 3 europalety. Pojemność przestrzeni ładunkowej każdej z trzech wersji nadwozia wynosi odpowiednio do 5,1 m3, 5,8 m3 oraz 6,6 m3. Napędza go bezemisyjny, elektryczny silnik o mocy 136 KM, zasilany litowo-jonową baterią o pojemności 50 kWh lub 75 kWh. W zależności od wielkości baterii, zasięg na jednym ładowaniu wynosi średnio do 303 km, a w mieście do 398 km (wg WLTP). Auto prowadzi się dynamicznie i sprawnie rusza spod świateł za sprawą 260 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny w pełnym zakresie prędkości. PROACE Electric został objęty 3-letnią gwarancją E-PRO bez limitu kilometrów, z dodatkową gwarancją na ładowarki oraz pomocą w razie rozładowania baterii.