Toyota Corolla stała się hitem polskiego rynku. Od początku roku sięgnęło po nią ponad 12 tysięcy kierowców. Czy to dużo? To aż 5 procent całego polskiego rynku samochodów osobowych, zajęte przez tylko jeden model! Na pytanie, co przyciąga polskich klientów do kompaktowej Toyoty, mamy gotowych kilka oczywistych odpowiedzi. Wystarczy wymienić nowoczesność i bardzo dobre właściwości jezdne Corolli nowej generacji, napęd hybrydowy, bogate wyposażenie, a także niezawodność i niskie koszty eksploatacji hybryd Toyoty oraz renomę marki. Ale czy to wszystko? Sprawdzamy, co jeszcze ciekawego ma do zaoferowania najpopularniejszy samochód w Polsce.
Dwa napędy hybrydowe do wyboru
O wyjątkowości Corolli w dużej mierze decyduje jej gama napędowa. Nie znajdzimy tu diesla, a silniki benzynowe są tylko dwa – turbodoładowany 1.2 o mocy 116 KM dla hatchbacka i TS Kombi lub wolnossący 1.5 125 KM dla sedana.
Za to wybór napędów hybrydowych, z których słynie Toyota, jest niespotykany na europejskim rynku. Obejmuje bardzo dynamiczny układ Hybrid Dynamic Force oparty na silniku 2.0, którego łączna moc 184 KM rozpędza Corollę hatchback do setki w 7,9 s, a Corollę TS Kombi w 8,1 s. Tak duża moc nie oznacza jednak dużego spalania. Zarówno hatchback jak i TS Kombi potrzebuje wg WLTP od 4,7–5,6 l/100 km paliwa, w zależności od wersji wyposażenia, a więc masy auta.
Mistrzem oszczędności jest natomiast układ hybrydowy z silnikiem 1.8, który we współpracy z motorem elektrycznym generuje 122 KM mocy. Jest to najbardziej popularny napęd Corolli, dostępny dla wszystkich trzech wersji nadwozia. Corolla z tym napędem potrzebuje od 4,4–5,2 l/100 km, a rozpędza się do setki w 10,9 s (w wersji hatchback).
Otwierany i uchylany dach panoramiczny
Panoramiczne, szklane dachy dają dużo przyjemności, szczególnie podczas jazdy w pięknych okolicach, na przykład w lesie czy w górach. Corolla w wersji hatchback i TS Kombi nie tylko daje szansę podziwiania otoczenia dzięki dużej szklanej powierzchni dachu, ale także możliwość otwierania i uchylania okna nad głowami.
Panoramiczny dach składa się z dwóch szklanych paneli, z których przedni jest przesuwny, co umożliwia otwarcie okna dachowego na długości 272 mm. Konstruktorzy Toyoty pamiętali jednak o tym, że otwarcie każdego okna podczas jazdy zwiększa hałas we wnętrzu. Dlatego przy otwieranym szklanym dachu zamontowano siatkowy deflektor. Co więcej, panoramiczny dach jest wyposażony w elektrycznie sterowaną roletę, zasłaniającą światło.
Szklany otwierany dach jest dostępny jako opcja dla najwyższej wersji wyposażenia Executive, w której znajdziemy takie udogodnienia jak kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników z efektem trójwymiarowości, inteligentny kluczyk czy system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu.
Nagłośnienie JBL
System nagłośnienia Premium Audio JBL to luksus, na który można sobie pozwolić przy zakupie Corolli hatchback lub TS Kombi w najwyższej wersji Executive. Został specjalnie dostosowany do warunków akustycznych panujących w kabinie Corolli. Opiera się na zestawie 8 głośników, w tym ikonicznych tweeterów JBL, czyli wysokotonowych głośników tubowych zintegrowanych z przednimi słupkami. System wykorzystuje technologię Clari-Fi™, która w czasie rzeczywistym uzupełnia częstotliwości utracone w wyniku kompresji plików muzycznych lub podczas streamingu plików muzycznych. To pozwala przywrócić jakość dźwięku tak blisko oryginału, jak to możliwe.
Corolla TS Kombi TREK
Marka TREK jest zapewne dobrze znana kibicom kolarstwa i pasjonatom jazdy na rowerze. Jest to światowej klasy producent rowerów oraz sponsor kobiecej i męskiej drużyny kolarskiej Trek-Segafredo, startujących w międzynarodowych wyścigach na całym świecie. Corolla TREK powstała z myślą o osobach i rodzinach ceniących aktywny wypoczynek.
Ta specjalna wersja Corolli TS Kombi ma o 20 mm większy prześwit, listwy boczne w dolnej części nadwozia, osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz specjalnie opracowane, szlifowane 17-calowe felgi aluminiowe. Jej wyposażenie obejmuje także przyciemniane tylne szyby, światła przeciwmgielne i przednie światła LED, a we wnętrzu 7-calowy ekran dotykowy, specjalne dwukolorowe obicia foteli oraz elementy dekoracyjne przypominające drewno. Na progach drzwi i na klapie bagażnika jest widoczne logo TREK. Tak przygotowany samochód warto doposażyć w bagażnik dachowy z uchwytami na rowery lub boksem bagażowym.
System aktywnego zawieszenia AVS
System aktywnego zawieszenia pojazdu AVS o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów to nie jest coś, co łatwo będzie nam znaleźć w popularnych samochodach kompaktowych na rynku. W Corolli też nie jest on oczywiście standardem, ale to akurat żadna ujma, bo zwykle AVS znajdziemy raczej w rasowych sportowych samochodach, jak choćby Toyota GR Supra.
O system AVS można wzbogacić specjalną wersję GR Sport, która wnosi do gamy Corolli sportowy sznyt wyczynowego teamu Toyota Gazoo Racing. Zespół ten reprezentuje Toyotę w najważniejszych światowych zmaganiach rajdowych i wyścigowych, jak choćby w WRC, Rajdzie Dakar, wyścigu Le Mans 24H czy WEC.
AVS steruje siłą amortyzacji przy wszystkich czterech kołach, podnosząc komfort zawieszenia i poprawiając właściwości jezdne, dzięki zwiększeniu precyzji układu kierowniczego i ograniczeniu wychyleń samochodu w zakrętach. Co więcej, AVS współpracuje z systemem Drive Mode Select, dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów do wybranego trybu jazdy. Dzięki temu kierowca może sam wybrać odpowiadający mu balans między sportowym prowadzeniem a komfortem.
AVS jest dostępny dla Corolli hatchback i TS Kombi. Wersja GR Sport jest oferowana także dla Corolli Sedan, która różni się tylko kilkoma szczegółami od Corolli GR Sport z pozostałymi dwoma rodzajami nadwozia.