Fiat 124 Spider ożywia owianą legendą nazwę, przenosząc jej klasyczny styl i typowo włoskie osiągi w stronę nowej generacji. Składając hołd oryginalnemu 124 Spider, który został wprowadzony na rynek 50 lat temu, nowy Fiat 124 Spider zapewnia autentycznie włoskie doświadczenie samochodu roadster, pełne ekscytujących wrażeń z jazdy, technologii i bezpieczeństwa, połączonych z niepowtarzalną włoską stylistyką.
Projektanci w Centrum Stylu Fiata stworzyli samochód, który ujmuje w nowej perspektywie klasyczne piękno swojego poprzednika, nie zdradzając jego istoty. Przód samochodu jest masywny, lecz nie agresywny, a dwa niewielkie przetłoczenia na masce wskazują na moc silnika. Z boku auto zachwyca proporcjami prawdziwego bolidu sportowego, sugerującymi wzdłużne położenie silnika i napęd na tylną oś, a także zmniejszony przedział pasażerski.
Wygląd zewnętrzny
Fiat 124 Spider ma smukłą, ponadczasową sylwetkę, atrakcyjne, klasyczne poszycia boczne o doskonałych proporcjach, nisko położony środek ciężkości, zmniejszony przedział pasażerski i długą maskę – jak prawdziwy samochód sportowy. Pozioma linia wznosi się ku przodowi, rozciąga ku tyłowi i łączy się z linią tylną koło obudowy tylnego światła: jest to niewątpliwe nawiązanie do klasycznego 124 Spider.
W ten sam sposób, górna sześciokątna krata była inspirowana ekskluzywną formą przednich wlotów powietrza historycznego modelu i przypomina strukturę plastra miodu sportowej osłony wlotu powietrza legendarnego 124 Spider.
Oryginalne reflektory wraz z przednią sześciokątną kratą wlotu powietrza przyczyniają się do ugruntowania śmiałego charakteru samochodu. Krata dolna jest urocza i ledwie muska ramki pokryw reflektorów. Pokrywy kierunkowskazów przednich i świateł przeciwmgielnych dodają dynamiki i łącznie sprawiają, że przód samochodu jest naprawdę niepowtarzalny.
„Garbate” wytłoczenia na masce podkreślają umiejscowienie silnika i wytwarzaną przezeń moc: jest to odniesienie do drugiej generacji 124 Spider, pojazdu, który posiadał tego typu konstrukcje. Ekskluzywne reflektory i tylne światła LED dodają samochodowi wyrazistości, zarówno w ciągu dnia jak i w nocy.
Tył Fiata 124 Spider charakteryzuje się dwoma elementami: błotnikami tylnymi w kształcie jaskółczego ogona i poziomymi światłami tylnymi, które odzwierciedlają szczegóły poprzednika tego samochodu. Kształt tylnych zderzaków, z górną powierzchnią wysuniętą w kierunki tylnych drzwi, tworzy charakterystyczny tył samochodu w kształcie litery V.
Istotny szczegół kryje się w światłach tylnych, które tworzą pierścieniowe powierzchnie świetlne dzięki wkładkom w kolorze nadwozia. Można wybrać jedną z ośmiu wersji kolorystycznych: dwa odcienie pastelowe, Czerwony Passione i Biały Gelato; pięć odcieni metalizowanych, Czarny Vesuvio, Szary Argento,Szary Moda, brązowy Magnetico i niebieski Italia oraz trójwarstwowy lakier biały Ghiaccio.
Inne szczegóły, które pozwalają sprostać zarówno wymaganiom technicznym, jak i stylizacji obejmują wbudowany tylny spojler, który poprawia własności aerodynamiczne oraz podwójną rurę wydechową, która podkreśla osiągi silnika.
Wnętrze
Wszystkie wnętrza zostały stworzone z materiałów najwyższej jakości: skóra na siedzeniach, kierownicy i mieszku dźwigni zmiany biegów. Miękkie w dotyku materiały na górnej części deski rozdzielczej oraz chromowane wykończenia sprawiają, że nowy Fiat jest najlepszym przykładem doskonałego włoskiego wykonania. Wnętrze 124 Spider zostało zaprojektowane i zbudowane, aby zapewnić maksymalny komfort. Co więcej, ergonomiczny design samochodu został starannie zaprojektowany i dokładnie zestrojony, aby zapewnić doskonałe rozmieszczenie pedałów, kierownicy i skrzyni biegów.
Ekskluzywny design deski rozdzielczej, z błyszczącą nakładką, czarną lub srebrną w zależności od poziomu wyposażenia, dodatkowo podkreślają miękkie w dotyku materiały. Kierownica została zaprojektowana ergonomicznie, aby poprawić zwrotność pojazdu i jest obszyta skórą wysokiej jakości. Również fotele, o lekkiej strukturze siateczkowej i ekskluzywnym kształcie elementów wykończenia i pianki, zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić najwyższy poziom komfortu. Poszycia drzwi wykonane są z wysokiej jakości, miękkich w dotyku materiałów, a chromowany uchwyt posiada satynowe wykończenie.
Deska rozdzielcza przed fotelem kierowcy ma trzy wskaźniki, w tym centralnie umieszczony obrotomierz, zaprojektowane do sportowej jazdy.
Multimedia
Nowy Fiat 124 Spider dostarcza szeroką gamę wyposażenia high-tech, które wzmacnia sportowy charakter samochodu i pozwala Klientom pozostawać bezpiecznie w kontakcie w każdej chwili.
124 Spider posiada deskę rozdzielczą z trzema wskaźnikami z eksponowanym dużym obrotomierzem pośrodku, prędkościomierzem po prawej i wyświetlaczem danych po lewej stronie, umożliwiając kierowcy, na pierwszy rzut oka, monitorowanie wszystkich kluczowych informacji podczas jazdy.
Nowy Fiat 124 Spider oferuje łatwe w obsłudze systemy multimedialne. Standardowy, zawiera 7″ ekran dotykowy, radio AM/FM, odtwarzacz MP3, dwa porty USB, gniazdo zewnętrzne AUX, sześć głośników, sterowanie multimedialne i łączność Bluetooth. Wersja wyposażenia Lusso pozwala również doposażyć samochód w tylną kamerę i system nawigacji.
Funkcją, którą można również znaleźć w systemie 7-calowym, jest rozpoznawanie głosu pozwalające kierowcy obsługiwać telefon komórkowy, muzykę i system nawigacji bez użycia rąk, aby umożliwić mu skupienie się na jeździe. Funkcja odpowiedzi głosowej na SMS pozwala natomiast kierowcom z kompatybilnym telefonem komórkowym odpowiadać na wiadomości tekstowe przy użyciu predefiniowanych odpowiedzi.
Inne dostępne opcje obejmują nawigację. Aby uzyskać doskonałą jakość dźwięku, nawet przy otwartym dachu, można wybrać oferowany system audio Bose Premium z dziewięcioma głośnikami, w tym dwoma głośnikami w zagłówkach każdego siedzenia oraz subwooferem.
Ekscytująca jazda
W regionie EMEA, Fiat 124 Spider wyposażony jest w niezawodny 1,4-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy z technologią MultiAir, który dostarcza moc 140 KM i moment obrotowy 240 Nm oraz jest dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Osiągi są znakomite: maksymalna prędkość 215 km/h, przyspieszenie od 0-100 km/h w 7,5 sekundy.
Zawieszenie Fiata 124 Spider to podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, specjalnie zestrojone w celu zapewnienia większej stabilności podczas hamowania i skręcania. Kierownica obraca się lekko i żywo reaguje na manewry dzięki zastosowaniu elektrycznego układu wspomagania.
Zestrojenie układu kierowniczego i zawieszenia, lekka rama, równomierne rozłożenie masy oraz turbodoładowany silnik zapewniają w połączeniu ze sobą dynamiczne doświadczenia z jazdy. Ulepszone tłumienie hałasu i wibracji (NVH), w tym izolowana akustycznie szyba przednia oraz wygłuszenia, pomagają zapewnić wyrafinowaną, cichą jazdę.
Jeśli mamy ochotę doświadczyć jazdy na otwartym powietrzu, możemy łatwo i bez większego wysiłku złożyć miękki dach Fiata 124 Spider.
Systemy zabezpieczeń
Nowy roadster wyposażony jest w aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa, w tym reflektory adaptacyjne, tylną kamerę oraz system kontroli stabilności, a do tego karoserię, która zapewnia wysoką sztywność i niską masę dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów o wysokiej wytrzymałości.
Co więcej, Fiat 124 Spider oferuje szeroką gamę zaawansowanych technologicznie urządzeń, które dodatkowo poprawiają komfort i dobre samopoczucie podczas jazdy, takie jak 7″ ekran dotykowy z cyfrowym radiem, łączność Bluetooth, podgrzewane fotele i system bezkluczykowy Keyless Entry.
Aby zapewnić niezrównaną jakość dźwięku, nawet przy złożonym dachu, auto wyposażono w system premium Hi-Fi marki Bose z 9 głośnikami, z których cztery są wbudowane w zagłówki.
W regionie EMEA Fiat 124 Spider wyposażony jest w niezawodny 1,4-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy z technologią MultiAir, który dostarcza moc 140 KM (103 kW) i moment obrotowy 240 Nm. Silnik zachował swoje cechy wyróżniające: cztery cylindry w układzie rzędowym z aluminiową głowicą, o średnicy cylindra 72 mm i skoku 84 mm, dające łączną pojemność skokową 1368 cm3. Fiat 124 Spider osiąga maksymalną prędkość 215 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Wyjątkowa dynamika auta jest również uzyskiwana dzięki napędowi na tylne koła, bardzo dobremu rozkładowi masy i nisko położonemu środkowi ciężkości.
Skrzynia biegów
Układ napędowy w Fiacie 124 Spider jest wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów o kompaktowej i lekkiej konstrukcji. Przełożenia są bezpośrednie i płynne, a zwrotność dźwigni optymalna. Dobór tego rodzaju przekładni pozwala na zastosowanie kompaktowego tylnego układu różnicowego, który zwiększa wydajność przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa. Pedał sprzęgła został zoptymalizowany, aby umożliwić kierowcy precyzyjną kontrolę nad fazą ruszania i szybką zmianę biegów, aby zmaksymalizować przyjemność z jazdy.
Zawieszenie i układ kierowniczy
Z przodu, nowy 124 Spider wykorzystuje eleganckie zawieszenie czworoboczne, natomiast z tyłu zastosowano architekturę wielowahaczową w celu zapewnienia całkowitej kontroli nad pojazdem na zakręcie. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu z podwójnym zębnikiem, układ kierowniczy Fiata 124 Spider pracuje lekko i reaktywnie, obniżając stres na drodze. Bezpośrednie zblokowanie mechanizmu z zębatką zapewnia wyjątkowo precyzyjną reakcję na polecenia, nawet wtedy, gdy przyspieszenia poprzeczne są szczególnie wysokie. Pozycja kolumny kierowniczej oraz przełożenie układu kierowniczego, gwarantują liniową reakcję, która dopasowuje się do każdego stylu jazdy.
Design
Zaprojektowany w Centrum Stylu w Turynie nowy Fiat 124 Spider zachowuje pewne elementy wykończenia i cechy oryginalnego samochodu z 1966 r., uznawanego jednogłośnie za jeden z najładniejszych modeli modeli Fiata wszech czasów, i ponownie odkrywa je według współczesnego klucza. Fiat 124 Spider ma smukłą, ponadczasową sylwetkę, atrakcyjne, klasyczne poszycia boczne o doskonałych proporcjach, nisko położony środek ciężkości, zmniejszony przedział pasażerski i długą maskę, jak prawdziwy samochód sportowy.
Odniesienia do historycznego modelu są również widoczne w górnej części wlotu powietrza oraz w strukturze sześciokątnej przedniej atrapy chłodnicy, w klasycznych „garbach” wzdłuż przedniej maski i śmiałych, poziomych światłach tylnych. Wnętrze zaprojektowano i wykonano w celu zapewnienia maksymalnej wygody wszystkim osobom podróżującym w środku, począwszy od zastosowania najwyższej jakości miękkich materiałów. Ergonomiczny kształt samochodu został starannie zaprojektowany, aby zwiększyć doznania z jazdy, także dzięki doskonałemu ułożeniu pedałów, kierownicy i skrzyni biegów.
Fiat 124 Spider jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia – 124 Spider i Lusso – każda dostępna w ośmiu różnych kolorach nadwozia: dwóch odcieniach pastelowych (Czerwony Passione i Biały Gelato), pięciu odcieniach metalicznych (Czarny Vesuvio, Szary Argento, Szary Moda, Brązowy Magnetico i Niebieski Italia) oraz trójwarstwowym biały Ghiaccio.