espół Alfa Romeo powitał kierowcę Formuły 1 Valtteriego Bottasa w salonie Stellantis &You w Turynie, aby przekazać mu jego Alfę Romeo Giulia GTAm, zakupioną przez fińskiego mistrza F1 w charakterystycznym czerwonym kolorze Alfy Romeo. Wraz z zakupem jednego z 500 egzemplarzy Giulii GTA – najmocniejszego samochodu, jaki kiedykolwiek został stworzony przez włoską markę, Valtteri Bottas, stał się tym samym pełnoprawnym członkiem „Plemienia” pasjonatów Alfy Romeo.
Na uroczystości przekazania samochodu fińskiemu kierowcy obecni byli wszyscy najwyżsi przedstawiciele marki: Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny Alfy Romeo, Cristiano Fiorio, dyrektor Formuły 1, Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor działu projektowego Alfy Romeo oraz Eligio Catarinella, dyrektor ds. globalnego marketingu i komunikacji. Następnie kierowcę powitano w Centro Stile i w siedzibie głównej marki Alfa Romeo. Oprócz tego, cały zespół świętował razem z nim moment, który wykracza daleko poza zwykły zakup samochodu Alfa Romeo. Marzenie kierowcy, by stać się właścicielem „legendarnego samochodu” jest wyrazem jego osobistego zjednoczenia z marką, z którą kierowca podziela ideały i wartości. To powód do dumy dla tych, którzy od 1910 roku czynią szlachetny włoski sportowy styl fundamentalną wartością marki.
Podczas spotkania Valtteri i zespół mieli również okazję omówić nadchodzące projekty, w które kierowca jest osobiście zaangażowany.
Cristiano Fiorio, dyrektor Formuły 1 Alfa Romeo: „To szczególny moment dla Alfy Romeo. Valtteri Bottas jest świetnym profesjonalistą, zwycięzcą, czego dowodem jest jego długa kariera w Formule 1, na którą składa się 10 wygranych mistrzostw Grand Prix. Jego chęć dołączenia do wąskiego i ekskluzywnego grona właścicieli Giulii GTA napawa nas dumą. W świecie biznesu, w którym często kierujemy się zobowiązaniami kontraktowymi, dziś świętujemy coś innego: Valtteri pokazał nam, że czasem to pasja kieruje naszymi wyborami. Witamy Valtteriego w samym sercu naszego „Plemienia”.
Valtteri Bottas, kierowca Alfa Romeo Formuły 1: „Niewątpliwie przez całe życie jestem pasjonatem motoryzacji. Przede wszystkim jednak kocham markę Alfa Romeo. To dla mnie zaszczyt być ambasadorem marki, a teraz stać się klientem, właścicielem jednej z 500 Giulii GTA. Jest to samochód doskonały pod względem technicznym, stworzony we współpracy z Sauber Engineering, w którym wykorzystano doświadczenie i wiedzę techniczną zdobytą bezpośrednio w Formule 1, ale dla nas, pasjonatów samochodów i sportów motorowych, to coś o wiele więcej. Wskrzesza jedną z legend sportów motorowych, Giulię GTA z 1965 roku, i doskonale uosabia DNA marki, zamiłowanie do sportów motorowych, przyjemność z jazdy oraz wyjątkowy i niepowtarzalny urok stylistyczny.”
Alfa Romeo Giulia GTA:
Alfa Romeo Giulia GTA to hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki: Giulii GTA z 1965 roku. Jest wyrazem wyjątkowej umiejętności łączenia w sobie stylu oraz sportowego charakteru i stanowi autentyczny powrót do korzeni Alfy Romeo, wywodzących się ze świata osiągów i grand touringu.
Giulia GTA to samochód o rewelacyjnych osiągach, oparty na modelu produkcyjnym, znakomitej Giulii Quadrifoglio. Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA o około 100 kg w porównaniu do regularnej topowej wersji Giulii Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy wynoszącej 540 KM oraz najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/litr.
Inżynierowie Alfy Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie ze współpracy z Sauber Engineering.
Inżynierowie Alfy Romeo mogli w znacznym stopniu korzystać z wiedzy i zaplecza technicznego Sauber Engineering. Szwajcarska firma szczyci się 50-letnim doświadczeniem w sportach motorowych, w tym 27-letnim w Formule 1, dzięki czemu zdobyła bezcenną wiedzę w tym zakresie. Częściowo swoje know-how zawdzięcza własnemu tunelowi aerodynamicznemu – jednemu z najbardziej zaawansowanych w Europie. Zespół Sauber odegrał aktywną rolę w projektowaniu, prototypowaniu i produkcji elementów aerodynamicznych nowej Giulii GTA.
GTA i Autodelta – połączenie bogate w historię i sukcesy sportowe.
Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita”. Powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wariantu Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i zaprezentowaną na Amsterdam Motor Show w tym samym roku. Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione nadwoziem wykonanym z aluminium, a łączna masa własna samochodu wynosiła 745 kg w porównaniu do 950 kg odmiany regularnej. Druga modyfikacja dotyczyła silnika o pojemności 1570 cm3 z dwoma wałkami rozrządu, który w konfiguracji cywilnej, z podwójnym zapłonem, osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, a więc oficjalnego zespołu wyścigowego Alfy Romeo, wybrali Giulię Sprint GT, jako wzorcowy samochód w kategorii „Turismo” i pracowali nad jego jednostką napędową aż do osiągnięcia maksymalnej mocy 170 KM. Sukces w zawodach był natychmiastowy: zwycięstwa w trzech kolejnych „Challenge Europeo Marche”, dziesiątkach krajowych mistrzostw i setkach pojedynczych wyścigów w każdym zakątku świata. Imponujący był też sposób, w jaki polepszył się wizerunek całej gamy: Giulia Sprint GTA najlepiej odzwierciedlała hasło „Codzienne zwycięstwo samochodem na każdy dzień”. Od tamtego czasu GTA weszła do zbiorowej świadomości, jako niekwestionowana sportowa ikona Alfy Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność wkrótce zaczęła kojarzyć go ze wszystkimi sportowymi samochodami Alfy Romeo. Na koniec warto zaznaczyć, że podobnie jak skrót GTA, nazwa „Autodelta” jest równie kultowa, a warsztat o tej samej nazwie znajdujący się na torze testowym w Balocco, stoi na straży jej cennego dziedzictwa.