Audi A5 i S5 Cabriolet – otwarte na intensywną radość z jazdy

Audi A5 i S5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet to model klasy średniej, którym przemieszczać się moga maksymalnie cztery osoby. Akustyczny dach otwiera się i zamyka elektrycznie, gdy samochód porusza się z prędkością nieprzekraczającą 50 km/h. Nowy, sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 354 KM i momencie obrotowym 500 Nm montowany w nowym S5 Cabriolet, gwarantuje doskonałe osiągi.

Przy projektowaniu nowego Audi A5 Cabriolet, projektanci inspirowali się smukłą linią wersji Coupé. Tylna szyba jest teraz bardziej płaska i podkreśla sportowy wygląd, podobnie jak krótkie zwisy i długa, zachodząca na boki maska silnika z przetłoczeniem typu „power dome”. Nowe A5 Cabriolet ma 4673 mm długości, jest zatem o 47 mm dłuższe niż poprzednik.

Klasyczny, składany dach materiałowy zachwyca doskonałym dopasowaniem i skutecznie tłumi wszelkie hałasy dochodzące z zewnątrz, również odgłosy obiegającego pojazd powietrza. Nowy, wygodny sposób otwierania, ułatwia obsługę składanego dachu akustycznego: teraz wystarczy krótkie pociągniecie przełącznika, by automatyczny dach w 15 sekund się otworzył lub w 18 sekund zamknął. Operacji tych można dokonywać również podczas jazdy, o ile pojazd nie przekroczy prędkości 50 km/h.

Front pojazdu zdominowany jest przez trójwymiarową, szerszą i bardziej płaską niż poprzednio osłonę chłodnicy Singleframe. Szczególnej elegancji nadaje modelowi A5 Cabriolet falista linia ramion – element kreujący styl całej rodziny A5. Charakterystycznie wypukłe przetłoczenia błotników nad wnękami kół, akcentują genotyp quattro tego pojazdu. Poziome linie z tyłu samochodu podkreślają szerokość nowego Audi A5 Cabriolet, choć auto to jest minimalnie węższe niż poprzednik.

Trzecią lampę świateł stop elegancko wkomponowano w listwę obiegającą pokrywę złożonego dachu. Diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z przodu i z tyłu, zwłaszcza w nocy ukazują przewagę zaawansowanej techniki Audi.

Audi A5 i S5 Cabriolet

Podwozie Audi A5 Cabriolet

Szeroki rozstaw kół i stosunkowo duży rozstaw osi (2765 mm), to jeden z podstawowych warunków sportowego zestrojenia podwozia. Rozstaw kół z przodu to 1587 milimetrów, a z tyłu 1568 milimetrów. Oś przednia, to ulepszona konstrukcja pięciowahaczowa. Z tyłu, konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła oś z wahaczami trapezowymi, znaną z poprzedniego modelu. Adaptacyjne amortyzatory dostępne są opcjonalnie. Ich funkcjonowanie powiązane jest z pracą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, będącego elementem wyposażenia standardowego. System ten pozwala kierowcy wybrać styl jazdy: dynamiczny lub komfortowy. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy świetnie reaguje na zmienność nawierzchni i zwiększa precyzję prowadzenia. Opcjonalnie dostępny, dynamiczny układ kierowniczy, zmienia swoje przełożenie zależnie od prędkości i kąta skrętu kierownicy.

Audi A5 i S5 Cabriolet

Lżejsza i bardziej sztywna: karoseria

Karoseria nowego Audi A5 Cabriolet jest najbardziej sztywna wśród konkurencji, a mimo to, zalicza się do najlżejszych w segmencie. Dzięki inteligentnej mieszance materiałów i geometrycznej, lekkiej konstrukcji, inżynierowie byli w stanie zwiększyć o 40 procent (w porównaniu z modelem poprzednim) jej sztywność skrętną. Wpłynęło to znacznie na zwrotność i dynamikę prowadzenia. Masa całkowita samochodu spadła nawet o 40 kilogramów. A5 Cabrio z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM i z napędem na przednią oś waży 1690 kilogramów.

Dodatkowe wzmocnienia karoserii i wzmocnione w stosunku do Coupé progi, kompensują brak sztywnego dachu. Gdyby samochód brał udział w wypadku drogowym zakończonym koziołkowaniem,  poduszki powietrzne głowy, klatki piersiowej i boczne oraz automatycznie wysuwane profile aluminiowe, zapewniają bezpieczeństwo pasażerom. 

Audi S5 Cabriolet

Silniki i układ przeniesienia napędu

Na początek, Audi A5 Cabriolet wyposażane będzie w jeden z trzech silników:

  • 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM),
  • 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM)
  • oraz 3.0 TDI  o mocy 160 kW (218 KM).
  • Później, do oferty dołączą jednostki napędowe 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM)
  • i 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM).

W porównaniu do modelu poprzedniego, moc silników wzrosła nawet o 17 procent, podczas gdy zużycie paliwa obniżyło się nawet o 22 procent. Wszystkie jednostki łączą dużą wydajność ze sportowym generowaniem mocy i wysoką kulturą pracy silnika – dotyczy to zwłaszcza obu silników sześciocylindrowych 3.0 TDI.

Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic czy ośmiostopniowa tiptronic – do każdego z silników dopasowano odpowiednią technikę transmisji sił napędowych. Standardowo, nowy model napędzany jest na przednią oś, opcjonalnie jednak zamówić można napęd na cztery koła quattro ultra lub stały napęd na cztery koła quattro. W przypadku silnika 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM), ten ostatni jest w wyposażeniu seryjnym.

Audi S5 Cabriolet, dzięki nowo zaprojektowanemu silnikowi 3.0 TFSI, jest klasą samą dla siebie. Z pojemności skokowej 2995 cm3, sześciocylindrowy silnik generuje moc 260 kW (354 KM) – czyli o 15 kW (21 KM) większą niż poprzednik. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,1 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie ma stały napęd na cztery koła quattro i ośmiostopniową przekładnię tiptronic.

Audi S5 Cabriolet

Przestronne i funkcjonalne wnętrze

Większe wymiary, powiększony o 14 mm rozstaw osi i kompaktowe fotele, wpłynęły na większą ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. O 26 mm zwiększyła się przestrzeń ramion w pierwszym rzędzie, a o 18 mm długość strefy kolan z tyłu.

Pozioma architektura deski rozdzielczej i rozciągające się na całej jej długości pasmo nawiewów, dają poczucie dużej przestrzeni. Wysokiej wartości materiały, bogactwo kolorów i perfekcyjna jakość wykonania, zapewniają wyjątkową atmosferę i podkreślają, że samochód ten należy do segmentu premium. Dostępne na życzenie oświetlenie nastrojowe ze światłem regulowanym w 30 odcieniach, tworzy odpowiednią atmosferę wewnątrz pojazdu.

Przy rozłożonym dachu, bagażnik ma pojemność 380 litrów. Pojemnik, w którym dach spoczywa, przesuwa się w bagażniku automatycznie w dół podczas składania i w górę podczas rozkładania dachu. W ten sposób, do dyspozycji jest zawsze największa możliwa przestrzeń bagażnika. Tylne siedzenie dzieli się w stosunku 50:50, a dzięki dźwigni umieszczonej w bagażniku, można je łatwo składać popychając je do przodu. Pokrywa bagażnika Audi A5 Cabriolet otwiera się teraz automatycznie, przy użyciu zdalnego sterowania z kluczyka lub przy użyciu przycisku w drzwiach kierowcy. Na życzenie, Audi dostarcza system otwierania gestami. Czujnik zbliżeniowy w zderzaku reaguje na ruch stopą, a wtedy pokrywa otwiera się automatycznie – warunkiem jest jedynie rozpoznanie przez system opcjonalnego, komfortowego kluczyka.

Mikrofony w pasach bezpieczeństwa w standardzie: łatwa obsługa

Dzięki fundamentalnie nowemu projektowi obsługi, w skład którego wchodzi m.in. wyszukiwanie głosowe i tekstowe, kierowca może łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami samochodu. Mikrofony zamontowane w pasach bezpieczeństwa kierowcy i pasażera (wyposażenie standardowe), polepszają jakość głosu, także podczas jazdy z otwartym dachem. Alternatywą dla seryjnych, okrągłych zegarów analogowych, jest Audi virtual cockpit z różnymi opcjami wyświetlacza. Duży ekran TFT o przekątnej 12,3 cala, dzięki wysokiej rozdzielczości wyświetla grafiki bogate w szczegóły. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, wyświetla wszystkie ważne informacje w postaci czytelnych symboli. Dzięki temu, wzrok kierowcy zawsze pozostaje skierowany na drogę.

Infotainment i Audi connect

Na szczycie oferty systemów infotainment, znajduje się nawigacja Audi MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch. Jej ekran o przekątnej 8,3 cala ma rozdzielczość 1024 x 480 pikseli. Oprócz napędu DVD i pamięci flash o pojemności 10 GB, ten topowy system zawiera również dwa czytniki kart SD, łącze AUX i USB z funkcją ładowania.

Moduł LTE zapewnia w samochodzie dostęp do usług online Audi connect – przez trzy lata bezpłatnie. Również bezpłatne jest pierwszych pięć aktualizacji map systemu nawigacji. Pokładowy system mediów posiada punkt hotspot, dający dostęp do Internetu dla wszystkich urządzeń posiadanych przez pasażerów.

Interfejs Audi smartphone interface, integruje aparaty komórkowe z systemem iOS lub Android, ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w Audi MMI. Audi Phone Box łączy smartfon z anteną samochodową i w ten sposób zapewnia lepszą jakość połączenia. Ponadto pozwala na bezprzewodowe, indukcyjne i zgodnie ze standardem Qi ładowanie smartfona. System muzyczny Bang & Olufsen Sound System posiada nowatorskie brzmienie 3D oraz ulepszone dzięki drugiemu głośnikowi basowemu brzmienie w niskich zakresach. System otwiera przed kierowcą i pasażerami możliwości odczuwania wysokości dźwięków i daje wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz zasila 19 głośników, o łącznej mocy 755 W.

Systemy wsparcia kierowcy

Nowe Audi A5 Cabriolet  jest bogato wyposażone, w najbardziej rozbudowanej wersji nawet w 30 różnych systemów wsparcia kierowcy. Inteligentna kombinacja rozwiązań technicznych zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Jednocześnie Audi poczyniło kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej.

Najważniejszym spośród systemów wsparcia jest adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) Stop&Go z asystentem jazdy w korkach. Odciąża on kierowcę w spowolnionym ruchu (do prędkości maksymalnej 65 km/h), samodzielnie zwalnia i przyspiesza, a na drogach wysokiej jakości przejmuje również czasowo prowadzenie pojazdu. Asystent wydajności, analizujący informacje GPS z pobliskiego otoczenia auta, dzięki precyzyjnym wskazówkom pomaga oszczędzać paliwo. W tym segmencie pojazdów to wyjątkowy dodatek.

Asystent omijania uaktywnia się, jeżeli trzeba objechać przeszkodę, by uniknąć wypadku. Wykorzystując dane pozyskiwane z kamery montowanej z przodu pojazdu, z systemu ACC i z czujników radarowych, w ułamkach sekundy oblicza właściwą trajektorię ominięcia przeszkody. Inne systemy wsparcia, takie jak asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, rozpoznawanie znaków drogowych oparte na obrazach z kamery, Audi active lane assist oraz Audi side assist, uzupełniają i tak bogatą ofertę.

Wyposażenie

Nowe Audi A5 i S5 Cabriolet są wyjątkowo bogato wyposażone. W standardzie znajdziemy np. ksenonowe reflektory, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz częściowo skórzane fotele. Intuicyjną i ergonomiczną obsługę zapewnia system Audi MMI Radio plus z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 7 cali, mikrofony w pasach bezpieczeństwa oraz komfortowe otwieranie dachu. Nowa koncepcja linii wyposażenia z różnymi jej wersjami, poszerza indywidualne możliwości projektowania.

Nowe modele Audi A5 i S5 Cabriolet pojawią się w salonach sprzedaży w marcu 2017 roku.