Mercedes Benz CLS pojawił się na rynku jako unikatowy model. Żaden z producentów samochodowych nie wpadł na pomysł połączenia czterech drzwi z agresywnym frontem, a tylnej części nadwozia nadać wygląd dwudrzwiowego coupe.
Czas biegnie bardzo szybko – dziś w salonach samochodowych jest dostępna już trzecia generacja tego modelu. Niemniej nie jest już jedynym tego typu modelem. Jak inne dobre pomysły rynkowe, projekt modelu został w krótkim czasie przeanalizowany jako wzór dla nowych modeli konkurencyjnych koncernów – np. Audi A7 Sportback i BMW 6 GT.
Gama silników – benzynowe i diesla
Jeżeli szukasz samochodu z silnikiem benzynowym, standardowa oferta zaczyna się od silnika 350 AMG z turbosprężarką i technologią hybrydową, o mocy 295 KM, czterema cylindrami i pojemnością wynoszącą 2 l. Drugą propozycją jest turbodoładowany sześciocylindrowy silnik 450 AMG 4Matic o pojemności 3 litra o mocy 362 KM. Osiąga on przyspieszenie do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,8 sekundy. Silnik jest połączony z technologią hybrydową, której działanie polega na odzyskiwaniu energii w czasie hamowania i magazynowaniu jej. Może zostać wykorzystana np. Najnowszą propozycją jest wersja AMG 53 – 3-litrowy silnik sześciocylindrowy z technologią hybrydową, ale posiadający moc zwiększoną do 429 KM. Dlatego przyspieszenie do 100 km/h osiąga w ciągu 4,5 sekundy, niemniej biorąc pod uwagę to, że 450 AMG 4Matic też jest mocny i kosztuje ponad 15.000 funtów mniej, dlatego prawdopodobnie jest bardziej rozsądną opcją.
W przypadku diesli gama silnikowa rozpoczyna się od 350d 4Matic (2.9 litra, 6 cylindrów) o mocy 282 KM. Silnik charakteryzuje się cichą pracą, ale zapewnia odpowiednio wysoką moc. Druga propozycja to 400d 4Matic (335 KM). Standardowa dziewięciostopniowa, automatyczna przekładnia współpracuje z każdym z wyżej wymienionych silników. O ile praca silnika jest cicha, o tyle duży hałas generuje zawieszenie – pod tym względem Mercedes Benz CLS ustępuje Audi A7 Sportback i BMW 6 GT. Kupujący może wybrać adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, które jest opcjonalne z wyjątkiem wersji AMG 53, w której jest dostępne w standardzie.
Widoczność podczas jazdy
Widoczność otoczenia przez przednią szybę jest dość dobra, ale z tyłu – nieco gorsza, z powodu nieco węższej szyby tylnej spowodowanej kształtem tylnego nadwozia. Niemniej Mercedes w trosce o bezproblemowe parkowanie zamontował w opisywanym modelu przednie i tylne czujniki parkowania, a także kamerę pokazującą otoczenie pojazdu z tyłu (w standardzie). W nocy otoczenie oświetlają adaptacyjne światła LED.
Wyposażenie wnętrza
Mercedes Benz CLS posiada jedno z najbardziej stylowych i ergonomicznych wnętrz na rynku. Wnętrze jest wykończone różnymi materiałami, m.in. drewnianym fornirem i chromowanymi detalami. Kabina jest oświetlona nastrojowym systemem oświetlenia w czasie jazdy po zmierzchu. Fotele i tylna kanapa są pokryte skórzaną tapicerką.
W porównaniu z BMW 6 GT i Audi A7 Sportback Mercedes Benz CLS ma bardziej sportowy charakter, zarówno z perspektywy designu nadwozia, jak i pod względem możliwości regulowania kierownicy, liczby miejsc i przestronności kabiny. Siedzenie kierowcy jest częściowo regulowane elektronicznie (w standardzie). Więcej możliwości oferuje elektryczna regulacja dostępna w wersji Premium Plus. W wersji AMG 53 pełną regulację siedzenia kupujący otrzyma w standardzie.
System rozrywkowo – informacyjny obejmuje nawigację, radio i Bluetooth. Na desce rozdzielczej znajdują się dwa ekrany dotykowe o przekątnej 12,3 cala. Model 450 z hybrydową technologią posiada dodatkowy wskaźnik baterii EQ boost. Zaletą opisywanego modelu jest obrotowy kontroler, który podobnie jak w BMW iDrive w serii 6 jest mniej rozpraszający, w porównaniu z dotykowym ekranem w Audi A7. Standardowy zestaw silników stereo obejmuje siedem głośników, ale w wariancie Premium Plus jest dostępny system multimedialny Comand oraz z systemem nagłośnienia obejmującym trzynaście głośników. Pomimo jego wysportowanego charakteru, wnętrze samochodu jest bardzo przestronne. Dodatkowe drzwi dla pasażerów na tylnej kanapie poprawiają komfort użytkowania. Jeżeli potrzebujesz więcej miejsca w bagażniku, możesz złożyć siedzenia.
Mimo że CLS nie jest tanim zakupem, jego cena jest porównywalna do konkurencji. Koszty leasingu tego modelu są bardzo podobne do BMW 6 GT. Opcjonalna wersja wyposażenia – Premium Plus – jest kosztowna, ale warto ją rozważyć, z uwagi na system Comand, system nagłośnienia złożony z 13 głośników, elektryczny szyberdach i system bezkluczykowy.