Zakup nowego samochodu jest dużym wyzwaniem i wiąże się z koniecznością wyboru nie tylko konkretnej wielkości czy marki auta, ale również rodzaju napędu. Przez długie lata jedyną możliwą opcją był napęd silnikowy, a dylemat dotyczył jedynie tego, czy zdecydować się na silnik benzynowy czy diesel. Obecne coraz śmielej wchodzą na rynek auta o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym. Czym charakteryzują te dwa rozwiązania i które z nich ma więcej zalet?
Jak działają samochody hybrydowe? Budowa i rodzaj silnika
Rosnące skażenie środowiska sprawia, że pożądane stają się rozwiązania sprzyjające ekologii. Dotyczy to również motoryzacji i produkcji aut. Samochody hybrydowe wychodzą naprzeciw tym trendom, pozwalając ograniczyć wykorzystanie klasycznego silnika na benzynę lub diesel.
Na czym polega działanie hybryd? Samochód hybrydowy łączy w sobie działanie dwóch napędów: elektrycznego oraz spalinowego. Posiada dwa silniki, które mogą działać osobno lub jednocześnie – w zależności od rodzaju hybrydy. Pozwala to na oszczędność energii oraz wydajniejsze korzystanie z auta w zmieniających się warunkach. Hybrydy dzielimy na szeregowe, równoległe i szeregowo-równoległe.
W przypadku hybrydy szeregowej to silnik elektryczny napędza koła do pracy, zaś silnik spalinowy pobudza do działania generator wytwarzający prąd. Dla odmiany w hybrydzie równoległej silnik spalinowy jest połączony z kołami, natomiast silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą. Optymalnym rozwiązaniem jest hybryda szeregowo-równoległa, która łączy najlepsze cechy dwóch poprzednich rozwiązań i jest najbardziej wydajna.
Samochody elektryczne – działanie, zasięg i czas ładowania
Auta elektryczne rezygnują z napędu spalinowego i poruszają się wyłącznie dzięki energii elektrycznej. Tym samym nie powodują emisji spalin i są bezpieczniejsze dla środowiska niż auta na benzynę czy diesel. Nie potrzebują układu wydechowego, a ich praca jest cicha i płynna. Samochody elektryczne szybko się uruchamiają i sprawnie przyspieszają. Mają wysoki moment obrotowy. Składają się z silnika elektrycznego, sterownika, falownika, skrzyni biegów oraz bardzo pojemnej baterii litowo-jonowej (pojemność to zazwyczaj 20-40 kWh).
Wymagają one jednak regularnego ładowania. Pełne ładowanie w garażu może trwać od 8 do nawet 12 godzin, natomiast na specjalnej stacji szybkiego ładowania w ciągu niecałej godziny można naładować baterie tak, aby przejechać kolejnych 200 km. Pewnym ograniczeniem jest więc zasięg, czyli to, jaką odległość możemy przejechać na jednym ładowaniu. W przypadku wysokiej klasy modeli jest to zazwyczaj około 500 km.
Samochód hybrydowy i elektryczny – co je łączy, a co różni?
Tym, co łączy te rozwiązania jest wykorzystanie energii elektrycznej do napędzania auta. Zarówno hybrydę, jak i samochód elektryczny należy uznać za rozwiązanie proekologiczne. Obecność silnika elektrycznego w obu przypadkach pozwala na szybkie osiągnięcie wysokiego momentu obrotowego. Umożliwia też mniejsze zużycie paliwa, a zatem spore oszczędności, cenne w dobie rosnących cen paliw. Zakup auta z częściowym lub całościowym napędem elektrycznym jest więc dobrą inwestycją finansową.
Jakie są różnice między hybrydą i autem elektrycznym? W samochodzie hybrydowym energia może być odzyskiwana w trakcie jazdy autem, dlatego nie musi on być ładowany w sposób zewnętrzny. W przypadku napędu elektrycznego samochód bez ładowania nie będzie działał.
W samochodach hybrydowych napęd elektryczny jest zazwyczaj wykorzystywany podczas ruszania i jazdy w warunkach miejskich, do 50 km/h. Przy większych prędkościach i dalszych odległościach samochód wykorzystuje napęd spalinowy, przy jednoczesnym ładowaniu akumulatora.
Kiedy zdecydować się na hybrydę, a kiedy na auto elektryczne?
Pierwszym ważnym czynnikiem jest to, do jakich celów będzie ono używane. Jeśli do jazdy po mieście, optymalnym wyborem będzie auto elektryczne. Ma ono lepsze przyspieszenie, jego użytkowanie nie będzie zanieczyszczało środowiska, a niewielkie odległości sprawią, że nie będzie konieczne częste ładowanie baterii. Jeśli planujemy częste podróże, konieczne stanie się sprawdzenie, czy na danej trasie są stacje szybkiego ładowania.
Jeśli zatem często jeździmy w dłuższe trasy, warto rozważyć zakup auta hybrydowego. Podczas powolnej jazdy po mieście będzie ono korzystało z napędu elektrycznego, natomiast w dalszej trasie z napędu spalinowego.
Auta elektryczne zapewniają płynność, komfort i wygodę jazdy. W przypadku hybryd jest to możliwe tylko w momencie wykorzystywania mocy silnika elektrycznego. Elektryki mają też dużo prostszą budowę, a tym samym łatwiejsza jest ich naprawa i serwisownie.
Hybryda czy elektryk? Warto przeanalizować wszystkie za i przeciw
To, jaką opcję wybierzemy, zależy też od naszych możliwości finansowych. Samochody elektryczne są bowiem dużo droższe niż hybrydy. Zarazem jednak auta z napędem elektrycznym są dużo tańsze w serwisowaniu i eksploatacji, więc poniesiony jednorazowo koszt szybko zaczyna się zwracać. Oszczędność paliwa występuje również w przypadku napędów hybrydowych, jednak jest ona mniejsza, ponieważ korzystają one także z benzyny lub diesla.
Nie ma zatem prostej odpowiedzi na pytanie, co wybrać: auto hybrydowe czy elektryczne. Jeśli nie obawiamy się konieczności ładowania samochodu na długiej trasie i nie odstrasza nas wielogodzinne ładowanie w garażu, warto wybrać auto elektryczne, które w ogóle nie emituje spalin. Auto hybrydowe to z kolei łatwiejsze tankowanie w drodze, a przy tym również całkiem spora korzyść dla środowiska i portfela.
Agnieszka Dec