Już we wtorek rusza 67. Salon Samochodowy we Frankfurcie, jedne z największych targów motoryzacyjnych na świecie. Wystawa Internationale Automobil-Ausstellung po raz pierwszy została zorganizowana w 1897 roku w Berlinie.
W ciągu ostatnich 22 lat Toyota pokazała we Frankfurcie nad Menem wiele ważnych premier – niektóre z nich zmieniły oblicze motoryzacji.
IAA 1995: Toyota Prius Concept
Koncepcyjny Prius był pierwszym sygnałem, że Toyota pracuje nad samochodem opartym na zupełnie nowym pomyśle na motoryzację w XXI wieku. Nowy model był dwa razy wydajniejszy niż auta produkowane w tamtym czasie. Opracowany przez Toyotę napęd hybrydowy składał się z benzynowego silnika 1,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa, bezstopniowej przekładni i silnika/generatora. W modelu koncepcyjnym zastosowano dwuwarstwowy kondensator do magazynowania energii odzyskiwanej z hamowania. W seryjnym Priusie, który zadebiutował na rynku w 1997 roku, zastosowano baterię trakcyjną.
IAA 1999: Toyota Celica
Toyota przedstawiła na targach we Frankfurcie w 1999 roku dwie ważne nowości: nowy silnik 1,3 l do Yarisa pierwszej generacji oraz Celicę 7. generacji. Nowy model był krótszy od poprzednich generacji, jednocześnie otrzymał większy rozstaw osi. Samochód został zaprojektowany przez Calty Design Research, amerykańskie studio projektowe Toyoty, a inspiracją dla niego była Toyota GT-One (TS020), aktualny samochód wyścigowy Toyoty startujący w wyścigu Le Mans 24h. Nowa Celica miała najlepszy w swojej klasie stosunek mocy do masy.
IAA 2001: Toyota Corolla
W 2001 roku Toyota Corolla była już od kilku lat najpopularniejszym samochodem wszech czasów, z łącznym wynikiem 29 milionów sprzedanych egzemplarzy. Pokazana we Frankfurcie 9. generacja musiała spełnić wysokie oczekiwania. Nowy model powstał głównie w Europie, zarówno pod względem designu, jak i prac inżynierskich, co przy kulturze korporacyjnej i dbałości o szczegóły Toyoty przyniosło efekt w postaci najwyższej jakości w tej klasie aut, bardzo dobrej dynamiki i innowacyjności. Początkowo model był dostępny w 4 różnych typach nadwozia. Corolla hatchback była produkowana w brytyjskiej fabryce Toyoty w Burnaston.
IAA 2003: hybrydowy koncept Toyota CS&S
Koncepcyjny, czteroosobowy roadster CS&S (Toyota nigdy nie wyjaśniła tego skrótu) miał swoją premierę we Frankfurcie. Był to pierwszy hybrydowy sportowy samochód na świecie. Pod maskę trafił 1,5-litrowy silnik benzynowy, który napędzał tylną oś, zaś elektryczny motor napędzał przednie koła. CS&S otrzymał mocniejszy silnik elektryczny niż Prius, a we wnętrzu samochodu pojawił się futurystyczny system Toyota Space Touch, który umożliwiał korzystanie z systemu multimedialnego za pośrednictwem holograficznej projekcji.
IAA 2005: Toyota Endo concept
W 2005 roku Toyota zaprezentowała we Frankfurcie Yarisa 2. generacji i trzecią generację RAV4. Jednocześnie swoją światową premierę miał maleńki koncept Endo, który był pierwszym sygnałem, że europejski zespół projektowy Toyoty pracuje nad nowym mikrosamochodem, który będzie odpowiedzią na problemy miejskiej komunikacji. Ewidentnie samochód został zaprojektowany najpierw od środka, bo to tam kryły się najciekawsze pomysły, w tym innowacyjny układ siedzeń 3+1.
IAA 2007: Toyota Concept Car iQ
Dwa lata po premierze Endo Toyota pokazała na niemieckich targach futurystyczny Concept Car iQ, najmniejszy na świecie 4-osobowy samochód koncepcyjny. Zaprojektowane przez europejskie studio ED2 auto o długości zaledwie 2980 mm, było o 425 mm krótsze od AYGO, ale o szerokości i wysokości porównywalnej z subkompaktowym Yarisem. Wnętrze zostało tak zaprojektowane, żeby zaoszczędzić jak najwięcej miejsca. Temu samemu służyła zminiaturyzowana technologia.
Seryjna Toyota iQ weszła do produkcji w 2008 roku. Samochód był bardzo ceniony nie tylko za świetne połączenie miniaturowych rozmiarów z komfortem jazdy i niskim zużyciem paliwa, ale także za niezawodność. Co więcej, auto o długości niespełna 3 m i masie własnej 860 kg zdobyło 5 gwiazdek Euro NCAP. Obok iQ z silnikami benzynowymi 1,0 l i 1,3 l oraz wysokoprężnym 1,4 l powstała także wersja elektryczna.
IAA 2009: koncepcyjna Toyota Auris HSD Full Hybrid
Koncepcyjny Auris Hybrid był kluczowym punktem strategii Toyoty, aby wprowadzić napęd hybrydowy do najpopularniejszych europejskich modeli marki. Chodziło o to, aby ułatwić dostęp do technologii hybrydowej szerokiemu gronu kierowców, dlatego na pierwszy rzut poszedł pięciodrzwiowy hatchback z segmentu C – najczęściej wybierany typ samochodu w Europie. Dodanie do nazwy koncepcyjnego modelu Full Hybrid miało uzmysłowić komentatorom i kierowcom, że samochód ten może poruszać się na samym silniku elektrycznym, samym benzynowym oraz być napędzany obydwoma silnikami naraz. Oraz że samochód korzysta z silnika elektrycznego bez ładowania z gniazdka.
Seryjny Auris Hybrid szybko stał się najpopularniejszym modelem hybrydowym w Europie, znacznie przyczyniając się do tego, że dziś hybrydy są normalnym widokiem na europejskich ulicach. Również w Polsce sprzedaż aut hybrydowych gwałtownie przyspieszyła od momentu pojawienia się Aurisa Hybrid w 2010 roku. Polacy kupili do dziś około 11,5 tys. egzemplarzy tego modelu w wersji spalinowo-elektrycznej, a łączna sprzedaż wszystkich modeli hybrydowych tej marki w naszym kraju przekroczyła 25 tys. aut.
IAA 2013: koncept Toyota Yaris Hybrid-R
Ogromny potencjał napędu Hybrid Synergy Drive Toyoty znalazł pełny wyraz w koncepcyjnym Yarisie Hybrid-R z 2013 roku. Zaadaptowano w nim niektóre elementy napędu wyścigowej Toyoty TS030 Hybrid, startującej w mistrzostwach świata wyścigów długodystansowych (FIA WEC), m.in. w wyścigu Le Mans 24h. Yaris Hybrid-R otrzymał 1,6-litrowy silnik Global Race Engine (jego nowsza wersja pracuje obecnie w Yarisie WRC) oraz 3 silniki elektryczne o mocy 60 KM. Dwa z nich napędzały tylne koła, a trzeci trafił pomiędzy silnik spalinowy a 6-stopniową skrzynię biegów. Energia odzyskiwana z hamowania była magazynowana w superkondensatorze. Maksymalna moc samochodu sięgała 420 KM.
IAA 2015: Toyota Prius i przedprodukcyjny koncept C-HR
Technologią najczęściej pokazywaną przez Toyotę na targach we Frankfurcie był napęd hybrydowy w kolejnych, coraz nowocześniejszych odsłonach. W 2015 roku swoją światową premierę miała Toyota Prius 4. generacji. Na nowo opracowany, bardziej kompaktowy napęd hybrydowy nowego Priusa, zbudowany według koncepcji TNGA, przyniósł większą poprawę wydajności niż którakolwiek poprzednia generacja tego modelu. Z kolei nowa platforma TNGA pozwoliła obniżyć środek ciężkości i położenie maski, a także znacząco poprawiła stabilność i właściwości jezdne bez usztywniania zawieszenia – dzięki niej sztywność nadwozia wzrosła aż o 60 procent.
Platforma TNGA to element globalnej zmiany filozofii projektowania samochodów oraz systemu produkcji Toyoty, który korzysta z zupełnie nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych. Drugim modelem Toyoty, w którym zaimplementowano nową płytę podłogową, jest Toyota C-HR. W 2015 roku we Frankfurcie zadebiutowała przedprodukcyjna wersja tego crossovera. Nowy model dzielił z Priusem 4. generacji obok platformy także napęd hybrydowy. Samochód wzbudził ogromne zainteresowanie publiczności ze względu na bardzo odważny design. W marcu 2016 roku na salonie w Genewie stało się jasne, że Toyota wprowadzi do produkcji samochód równie odważny w formie, który tylko w niewielkim stopniu różnił się od konceptu.
Podczas frankfurckich targów motoryzacyjnych w 2015 roku Toyota pokazała także trzecią sensację – swoją europejską premierę miała Toyota RAV4 po faceliftingu, w której po raz pierwszy pojawił się napęd hybrydowy. Samochód z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym oraz dwoma silnikami elektrycznymi ma moc 197 KM – to najmocniejsza wersja w historii RAV4. Po dołożeniu trzeciego silnika elektrycznego na tył samochód zyskuje napęd 4×4.
Co nowego na Frankfurt Motor Show w 2017 roku?
W tym roku na targi we Frankfurcie Toyota przygotowała premierę nowej generacji Land Cruisera, a także koncepcyjne studium Toyota C-HR Hy-Power oraz nową, jeszcze bardziej atrakcyjną stylistycznie wersję wyposażenia Aurisa TS Kombi. Wszystkie szczegóły poznamy już we wtorek podczas konferencji prasowej Toyoty na targach we Frankfurcie.
Monika Kryńska
complexpr